Guide20 juni 20243 min leestijd

De beste manieren om een stroopwafel te eten

De koptruc, een upgrade van je dessert of gewoon vers en warm. Onze favoriete manieren om een stroopwafel te eten.

Door Daniel MellicovskyBakker en eigenaar, Melly's Stroopwafels

Een stroopwafel op een cappuccino om hem op te warmen, de klassieke koptruc

De stroopwafel wordt over de hele wereld geliefd, niet alleen om zijn zoete karamelvulling maar ook om de vele manieren waarop je ervan kunt genieten. Gecombineerd met een warm drankje of verwerkt in een dessert: elke methode brengt iets anders naar voren. Dit zijn onze favoriete manieren om een stroopwafel te eten.

Op een kop koffie of thee

De meest gekoesterde manier om van een stroopwafel te genieten is op een kop hete koffie of thee. Leg de wafel een minuutje op de dampende kop. De warmte maakt de karamel van binnen zacht en kleverig en geeft het geheel een heerlijk aroma. Het contrast tussen het warme drankje en de zachte, zoete wafel maakt van een eenvoudige snack een klein ritueel, perfect voor een langzame ochtend of een middagpauze.

Als dessert

Als dessert worden stroopwafels iets verfijnders. Leg een bolletje vanille-ijs tussen twee mini-stroopwafels, strooi stukjes over warme appelkruimel, of besprenkel een wafel met chocolade- of karamelsaus. Verkruimeld over een ijscoupe voegen ze een heerlijke crunch toe. Voor volledige recepten: probeer onze stroopwafeltiramisu of stroopwafeltrifle.

Vers en warm

Er gaat niets boven een stroopwafel recht van het ijzer. De geur van geroosterde wafel en kaneel met zoete, boterige karamel is moeilijk te weerstaan. Vers zijn de randen licht knapperig en het midden zacht en taai, en de warmte laat de karamel smelten op een manier die voorverpakte wafels zelden halen. Precies zo serveren wij ze bij Melly's in Amsterdam, waar je ook kunt kiezen uit onze reeks toppings of zelf eentje persen op onze workshop.

Proef hem warm in Amsterdam

Bestel verse stroopwafels aan huis, of leer ze zelf maken tijdens een Melly's workshop in het hart van de stad.

Terug naar de blog